Unul dintre primii pași care trebuie făcuți pentru înființarea unei firme este alegerea și rezervarea denumirii. Prin urmare, optarea pentru un nume puternic nu este o chestiune care să fie lăsată nici la voia întâmplării, nici “pe mai târziu”. Denumirea aleasă pentru o firmă poate determina, într-o măsură mai mare sau mai mică, succesul companiei nou întemeiate.
Fiind o decizie importantă, alegerea numelui este una dintre acele etape pentru care un serviciu profesionist este ideal. Însă, indiferent că fondatorul societății optează sau nu pentru o firmă specializată, există o serie de informații care trebuie să fie sintetizate intern, în cadrul viitoarei companii, astfel încât denumirea să reflecte valorile reale:
- Ce tip de produse/ servicii sunt cele mai reprezentative pentru viitorul portofoliu al companiei?
- Care este publicul țintă al noii societăți?
- Ce valori aduce pe piață firma?
- Ce aduce diferit? Cum se diferențiază de concurență?
În plus, indiferent dacă se va apela sau nu la un serviciu profesionist, un brainstorming intern este cea mai bună modalitate de a găsi un punct de pornire. Chiar și cei de la agenția de publicitate vor vrea să știe care sunt ideile asociaților.
Orice firmă nou înființată își setează ca obiectiv dezvoltarea și consolidarea brandului. Pentru ca acest lucru să fie posibil, iată câteva idei care pot fi luate în considerare:
- Numele poate să aibă factorul “wow”, ceea ce presupune noutate, îndrăzneală. Poate fi chiar un cuvânt inventat, un acronim relevant, etc.
- Numele trebuie să se identifice puternic cu profilul companiei, fie că ea promovează elemente de noutate sau își dorește o imagine clasică;
- Cu cât mai puține cuvinte, cu atât mai bine;
- Folosirea unor adejctive clare;
- Un joc de cuvinte este ideal pentru un nume mai lung, pentru a fi ușor de memorat;
- Un nume pozitiv va genera și un nivel mai mare de încredere din partea clienților;
- Numele trebuie să aibă sens pe o perioadă îndelungată. Dacă logo-ul se poate schimba la un moment dat, schimbarea numelui poate anula toate eforturile anterioare de dezvoltare a unei companii.
Există, bineînțeles, și o serie de practici numai bune de evitat atunci când se alege numele companiei, greșeli care sunt destul de comune în rândul companiilor mici:
- Alegerea unor cuvinte care sunt greu de pronunțat sau care produc confuzii;
- Cuvintele cu multe sensuri nu reușesc să definească profilul unei companii, produc nesiguranță, iar viitorii clienți nu reușesc să distingă ce tip de produse/ servicii oferă societatea;
- Numele proprii sunt indicate doar în cazul în care identitatea produsului are o legătură strânsă cu identitatea celui care îl vinde (cum sunt micile restaurante de familie sau produsele dezvoltate de persoanele publice);
- Utilizarea regiunilor geografice are aceleași limitări, putând afecta expansiunea ulterioară a companiei și portofoliul de clienți (excepție fac produsele a căror identitate este strâns legată de zona în care au fost realizate);
- Utilizarea prefixelor, sufixelor și a elementelor comune, riscul fiind imposibilitatea de a genera o identitate care să facă concurență pe piață.