Email: office@chronax.ro · Telefon: 0785.261.808              

Înființarea unei fundații

Fundația este un tip de organizație nonguvernamentală (ONG) care alocă un patrimoniu în vederea realizării unui scop general sau al unor colectivități (OG nr. 26/2000). Aceasta poate fi înființată de către una sau mai multe persoane, însă nu se pot constitui în interesul fondatorilor ei.

Pentru înființarea unei fundații sunt necesare o serie de documente:

  • Cărțile de identitate ale membrilor fondatori ai fundației;
  • Dovada sediului social al fundației;
  • Acordul asociației de proprietari și ai vecinilor (în cazul în care sediul social se află într-un spațiu cu destinație de locuință);
  • Dovada patrimoniului inițial al fundației;
  • Cazierele fiscale ale membrilor fondatori.

În general, orice fundație trebuie să aibă un patrimoniu inițial minim care reprezintă contravaloarea a 100 de salarii minime brute pe economie, la data constituirii fundației. Există și excepții, din care fac parte acele fundații care au scopul de a colecta fonduri care urmează a fi puse la dispoziția altor asociații și fundații. În cazul acestora, patrimoniul inițial se reduce la contravaloarea a 20 de salarii minime brute pe economie.

Patrimoniul inițial nu reprezintă o sumă înghețată pe perioada de activitate a fundației, el putând fi transferat în contul curent al organizației de îndată ce se dobândește personalitatea juridică.

Procesul de înființare a unei fundații este constituit din două etape și are termen de 45 de zile. Prima etapă se desfășoară la Judecătorie, în vederea obținerii personalității juridice și acordării unui certificat de înregistrare în Registrul Asociațiilor și Fundațiilor. Termenul pentru aceste proceduri este de 21 de zile, iar dosarul ce urmează a fi depus la Judecătorie trebuie să conțină, în plus față de documentele de înființare:

  • Statutul și actul constitutiv în 6 exemplare originale;
  • Chitanța doveditoare a plății taxei de timbru și timbre;

În a doua etapă, fondatorii trebuie să obțină certificatul de înregistrare fiscală, tot pe baza unui dosar, depus de această dată la Administrația financiară în raza căreia se află sediul social al fundației. Acest dosar trebuie să conțină:

  • Două formulare completate;
  • Copie act constitutiv și copie statut;
  • Copie hotărâre judecătorească;
  • Copie certificate de înscriere în Registrul Asociațiilor și Fundațiilor;
  • Un timbru fiscal.

Fundațiile au posibilitatea de a se asocia, două sau mai multe fundații putându-se constitui în Federație.